Her yıl tüm Dünya’da 80 ülkede düzenlenen ve bu yıl 14.sü yapılan Bilim Kahramanları Buluşuyor Turnuvası’na ITA Okulları Leonardo Maker Kulübü öğrencileri ilk kez katıldı.
Bilim Kahramanları Buluşuyor Turnuvası ya da Dünya’da bilinen adıyla First Lego League (FLL), arkadaşça rekabeti, araştırmayı, üretmeyi, takım olmayı ve tüm bu değerler çerçevesinde deneyim kazanmayı hedefler. Her yıl farklı bir temaya ilişkin çalışmalar yapılan turnuvanın bu yılki teması “Hidrodinamik: suyun yolculuğu – nasıl bulunur, taşınır, kullanılır ve tasfiye edilir” oldu.
Turnuva için hazırlanacak çalışmanın birkaç önemli boyutu vardır: Proje, Özdeğerler ve Robot. Bu üç kategorinin her biri için ayrı jüri odalarında sunum yapmaları gerekir. Her jüri grubu 3 veya 4 kişiden oluşur ve her bir kategorinin ayrı kural ve değerleri vardır.
- Proje: Bir problem ya da ihtiyaca yönelik, daha önceden yapılmamış; yapılmışsa da fark katan bir değişim eklenecek şekilde çözüm üretmek üzerinedir.
- Özdeğerler: Öğrencilerin turnuvaya hazırlık süreci boyunca yardımlaşma, centilmenlik, paylaşma, takım olma gibi birtakım değerleri benimsemesini hedefler.
- Robot: Belirlenen ölçülerdeki masa üzerinde temaya uygun kurulan LEGO dekorlarını kullanarak, kodladıkları LEGO EV3 robotuyla verilen görevlerden birkaçını hatasızca yerine getirmeleri gerekir.
Takım, jüri karşısında her üç kategori için ayrı ayrı sunum yapar ve her bir takım üyesinin konuşup kendini güzel bir şekilde ifade edebilir olması gerekir. Sunum için kostümler tasarlanıp oyunlar oynanabilir.
Özetle FLL turnuvası, çocuklarımızın insani ve toplumsal değerlerimizi de öğrenerek, yaşayarak centilmence rekabet ettiği, bilimsel araştırmalar yaparken kendilerini de keşfettikleri bir sürece dayanıyor.
Turnuvaya hazırlıklar dönem başından itibaren kulüp çalışmaları ile başlayıp hızlanarak devam etti. Öğrencilerimiz ilk kez katılacakları için heyecanlı ve coşkuluydular. Bir yandan proje konusu için araştırmalara başlarken bir yandan da robot için gelen masamızı kurduk.
Turnuvaya iki ay kala geçirdiğim talihsiz bir kaza sonucu diz kapağımı kırınca çalışmalara ara vermek zorunda kaldım. Bu son iki ay boyunca öğrencilerime diğer öğretmen arkadaşlarım yardımcı oldular. Öğrencilerle ve onlara yardımcı öğretmen arkadaşlarımla sürekli iletişim halindeydik. Saime öğretmen bu süreçte takımla yaptıkları çalışmaları “İTA Okulları Leonardo Maker Takımı Neler Yapıyor?” yazısında anlatıyor.
Robot görevlerinin yapıldığı masa için belirlenen standart ölçüler vardır ve buna göre inşa edilir. Her yıl üzerindeki tema seti değiştirilir ve yenisi kurulur. Biz de tema setimizdeki dekorları tariflerine uygun bir şekilde adım adım gruplar halinde inşa ettik ve masamıza yerleştirdik. Çalışmalar sırasında görev paylaşımları yaparak daha hızlı ve verimli bir şekilde yardımlaşarak çalıştık.
Esin kaynağımız Leonardo’dan!
Alanında uzman kişilerle de görüşmeler yaparak suyu arıtmak, insan hayatına dâhil etmek için ne gibi gelişmeler yapabileceğimiz üzerinde çalıştık. Maliyet analizleri yaptık. Öğrencilerimiz Cavafango’nun yeni uyarlaması üzerine yapacağımız eklemeler için eskizler çizdiler. Eklemeler yaptığımız bu yeni uyarlamaya “Temizlatör” ismini verdiler. Projemizi sunmak için de çalışma sırasında öğrencilerle çektiğimiz fotoğraflarımız, eskiz çizimleri ve küçük notlardan oluşan bir pano hazırladık.
Bu sırada robotumuzu da inşa ettik. EV3 Lego setiyle yaptığımız robotumuzu farklı görevler için ayrı ayrı kodladık ve denemeler yaptık.
Özdeğerler sunumu için de kocaman renkli bir pano hazırladık. Burada önemli olan çalışma sürecinde manevi anlamda yaşadığımız etkileşimlerdi. Takım çalışması yapmak, birlikte dayanışma içerisinde olmak ön plandaydı.
Takımımız için rozet ve tişört tasarlandı. Görsel Tasarım dersinde yapılan renkli maskeleri de ödünç aldık. Jüri karşısına çıkarken renkli ve eğlenceli olmalıydık. Enerjimizi en pozitif şekilde yansıtmalıydık. Bir de müzik seçimi yaparak jüri karşısına nasıl çıkacağımızı belirledik.
Turnuva Günü
Öğrencilerimizle sabah erkenden turnuvanın yapıldığı İstanbul Şehir Üniversitesi Dragos Kampüsü’nde buluştuk. Velileriyle birlikte gelen öğrencilerimiz bir hayli heyecanlıydılar. Pit alanında bizim için ayrılan masamıza malzemelerimizi yerleştirdik ve diğer takımlarla tanışmak için küçük bir tura çıktık. Gezerken takım üyeleri birbirlerine kendi hazırladıkları toka, bileklik, rozet gibi tanıtım malzemelerini verdiler. Birbirleriyle kısa sohbet ettiler. Sonrasında turnuva süresince görevli gönüllülerden biri takımımıza alanı tanıyıp kaybolmalarını engellemek ve ortama ısınmalarını sağlamak için turnuva alanını gezdirdi.
Her takımın jüri görüşmesi yapacağı saat belliydi ve biz de ilk görüşmemiz olan Özdeğerler için malzemelerimizi toparladık. Son kez motivasyon konuşmamızı da yaparak görevli gönüllü eşliğinde jüri odasına doğru hep beraber yol aldık. Bu kategori için odaya yalnızca FLL takım koçu ve takım üyeleri alınabiliyordu. Öğrenciler heyecanlı ve ilk deneyimleri olacağı için biraz çekingenlerdi. Buna rağmen içeride iyi iş çıkardılar.
Turnuva hazırlık sürecinde ne gibi deneyimler edindiklerini anlattıktan sonra küçük kağıtlara yazılan oyunlardan rastgele birini seçip canlandırmalarını ve masada duran nesnelerden birini seçip sebebiyle birlikte açıklamalarını istediler. Leonardo Maker üyeleri burada da yaratıcılığını ve hızını kullanarak masadaki çiçek demetini seçti. “Çiçekler tek tek de güzel kokar fakat bir araya geldiklerinde etrafa daha çok koku yayarlar. Biz de bu çiçekler gibiyiz…” açıklamasını yaptılar :).
Odadan çıktıktan sonra tekrar pit alanına döndük ve diğer kategori için hazırlıklarımızı yaptık. Sıra proje sunumuna gelmişti. Saatimiz geldiğinde yine görevli gönüllüyle birlikte jüri odasına doğru yola koyulduk. Bu kez sunuma -müdahale etmemek kaydıyla- veliler, öğretmenler, izlemek için içeriye girebiliyordu. Proje Jürisi, içeriye seçtikleri müzik eşliğinde giren takımımızı güleryüzle karşıladı. Öğrencilerimiz projelerini açık ifadelerle anlattılar. Ne gibi araştırmalar yaptıklarından, hangi uzmanlarla görüştüklerinden bahsettiler ve süremiz dolduğunda odadan yine müzik eşliğinde eğlenerek çıktık :).
Robot yarışmasından 60 puan aldık!
Sırada robot turları vardı. Üç ayrı tur şeklindeydi. Turlar öncesi takımların prova yapma olanakları vardı. Bunun için ayrı bir odada masalar kurulmuştu. Her takım sırayla 10’ar dakika robot görevlerini deneyip düzenlemeler yapabiliyordu. Biz de robotumuzu denedikten sonra 1. tura geçtik. İlk turda bazı aksilikler nedeniyle robotumuz görevleri tamamlayamadığı için puan alamadı. Moraller düşmüştü ama daha iki tur vardı. Öğlen yemeğinden sonra 2. tura geçildi. Bu kez robotumuz üç görevi de başarıyla yerine getirmişti ve moraller düzeldi. Üçüncü turda da yine aynı puanı alan takımımız, aldığı 60 puanla robotta dereceye giremese de, bir sonraki yarışmada ne gibi eklemeler ve düzenlemeler yapmaları gerektiğini gördü.
Robot turlarından sonra bir de son olarak Robot Jürisi ile görüşme kısmı vardı ki, oraya da sadece takım üyeleri girebiliyordu. Tüm takımlar kategori görüşmelerini tamamladıktan sonra jüriler sonuçları kararlaştırmak için kendi aralarında toplanıyorlardı.
Ödül töreninde tüm öğrencilere madalya verildi; çünkü her biri bu turnuva için çalışıp hazırlanıp buraya kadar gelme cesareti ve çabasında bulunduğu, bu süreçte birçok deneyim edindiği için zaten kazanmışlardı. Takımımız bu turnuvada kategori ödülü alamadı. Bir sonraki turnuvalara daha bilinçli ve deneyimli olarak katılacaklar.
Tören sonrasında tüm gün görevli olan gönüllüler ve jüri üyeleri sahneye çıkarak geleneksel FLL dansını yaparak günü sonlandırdılar :).
Geleceğe yön verecek çocuklarımızın bu ve benzer etkinliklerde daha fazla bulunmasını öğretmenleri olarak elimizden geldiğince desteklemeye devam edeceğiz. Turnuva sürecinde desteklerini esirgemeyen tüm velilerimize, öğretmenlerimize ve kahramanlarımız olan Leonardo Maker takımı üyelerine gönülden teşekkür ederiz.
sinan
ben istek bilge kağan ortaokulundan sinan siz FLL katıldınızmı soylermısınız lutfen
FLL adınız ve numaranız
Gamze Baş
Geçen yıl İTA Okulları’ndaki öğrencilerimizle birlikte FLL Turnuvası’na katıldık. Takım numaramız 262, takım ismimiz de Leonardo Maker’dı :).